Ne maradj le a JOY-NAPOKRÓL!
0 nap
0 óra
0 perc
múlva kezdődik a JOY-napok! múlva vége a JOY-napoknak!
Horoszkóp
Tudatos élet
Lélek
Divat
Szépség | Beauty Club
Sztárok

Online zero waste: álom, vagy valóság?

május 17

kos 03.21 - 04.19

Azok közé az emberek közé tartozol, akik nagyon...

bika 04.20 - 05.20

Nagyon hatékonyan dolgozol, simán lehagyod a többieket, így...

ikrek 05.21 - 06.21

Hosszú munkafolyamat végére értél, amelyet nem is bánsz,...

rák 06.22 - 07.22

Valami nem a te elvárásaid szerint történik és...

oroszlán 07.23 - 08.22

Bár nem indul túl jól a reggeled, nem...

szűz 08.23 - 09.22

Igyekszel titkolni mások előtt az aggályaidat valamivel kapcsolatban,...

mérleg 09.23 - 10.22

Elég régóta dolgozol valamin, amitől meglehetősen sokat remélsz....

skorpió 10.23 - 11.21

Valaki olyasmivel traktál, ami egyáltalán nem érdekel, de...

nyilas 11.22 - 12.21

Úgy érzed, most vagy a csúcson, sikerült elérned...

bak 12.22 - 01.19

Presztízskérdést csinálsz valamiből, majdhogynem ölre mész azért, hogy...

vízöntő 01.20 - 02.18

A mai nap akadnak majd helyzetek, amelyekben a...

halak 02.19 - 03.20

Komoly feladattal bíznak meg, a pontos szerepedet azonban...

Elolvasom végig Megnézem
Facebook
Twitter
Pinterest
A digitális vásárlás nemzetközi térnyerése átlagosan évente 6 százalékkal nő1, így 2021-re elérheti a 2,14 milliárd felhasználót...

Itthon a folyamat lassabb, de érezhető: az online vásárlás részesedése 2010-ről 2018-ra összesen 7 százalékkal, 16 százalékról 23 százalékra nőtt a kereskedelemben.1 A környezettudatos szemlélet ebbe a szegmensbe is beszivárgott, mind nemzetközi, mind hazai szinten egyre nagyobb szerepet kap. Nemzetközi kutatás alapján a vásárlók 71 százaléka számára kulcstényező a termék környezeti hatása2. Itthon ugyanez az arány mutatkozik meg, a legtöbben (72%) szívesen vásárolnak olyan terméket, amellyel a környezetért is tesznek. Ennél jelentősen kevesebben (31%) többet is fizetnének egy-egy zero waste holmiért – derül ki a Vatera legfrissebb felméréséből3. A kutatás rávilágított arra, hogy a felhasználókat bár jellemzi a környezettudatos gondolkodásmód, a mindennapok gyakorlatában nem nyilvánul meg ekkora mértékben, ezért a Vatera újításokat vezet be az oldalán, hogy segítse felhasználóit a tudatos döntésekben.

  • Nemzetközi kutatás alapján a vásárlók 71 százaléka számára kulcstényező a termék környezeti hatása2, ez egybecseng azzal, hogy a vaterázók 72 százaléka szívesen vásárol a zero waste jegyében

  • A vásárlók szívesen választanak használt terméket, de elsősorban inkább a költséghatékonyság (66%), mint a környezettudatosság (32%) miatt

  • Az online piactér kutatása rávilágított arra, hogy a felhasználókat bár jellemzi a környezettudatos gondolkodásmód, a mindennapok gyakorlatában nem nyilvánul meg ekkora mértékben, ezért a Vatera újításokat vezet be az oldalán, hogy segítse felhasználóit a tudatos döntésekben
Kép

A szomszéd földjén a termékek már zöldek
Nemzetközi szinten a termékek, kiemelten azok gyártásának társadalmi hatása egyre fontosabbá válik a fogyasztók számára. Az Egyesült Államokban végzett kutatások szerint a fenntarthatónak nevezett fogyasztási cikkek egyre nagyobb százalékát teszik ki a piacnak és esetükben gyorsabb növekedés tapasztalható, mint a hagyományos termékeknél.

„Megfigyelhető, hogy a vásárlók részéről nő az elvárás a termékekről elérhető információkkal kapcsolatban, kiemelten a termékek fenntarthatóságáról, figyelemmel kísérik az előállításához felhasznált víz, illetve energia mennyiségét és az esetleges újrahasznosított anyag tartalmát. Nemzetközi szinten ma már a környezettudatos szemlélet kulcsfontosságú az árucikkek választásánál, nem lehet figyelmen kívül hagyni” – mondta Lukács Ákos, a Deloitte fenntarthatósági és klímaváltozási üzletágának vezetője.

Tudatosság a hétköznapok és a vásárlás szintjén
Vatera a nemzetközi tendenciát látva megkérdezte saját felhasználóit, hogy mennyire fontos számukra a környezettudatosság a mindennapokban és vásárláskor. A kutatás azt is felmérte, hogy a vaterázók gondolkodása és gyakorlata között milyen különbségek vannak. A kitöltők legalább fele tesz valamit a mindennapokban a zero waste jegyében az alábbi 10 közül:

78% szelektíven gyűjti a hulladékot
77% tusol fürdés helyett
75% a fagyaszott ételt nem mikróban olvasztja, inkább időben kiveszi
74% elsősorban LED izzókat használ
71% nem használ szívószálat
71% kihúzza a konnektorból a telefontöltőt, ha nem használja
70% tartós bevásárlótáskát használ
58% inkább hazai alapanyagot vásárol
57% főként elektronikusan kapja a számlákat
53% textilrongyot használ inkább papírtörlő helyett

Kép

Vásárlás szempontjából is próbálunk odafigyelni ökológiai lábnyomunkra. A válaszadók többsége (72%) szívesen helyez olyan terméket a kosarába, amellyel a környezetért is tesz, és közel harmaduk (31%) akár még többet is fizetne a zero waste holmikért. A kitöltők majdnem negyede (23%) szintén nyitott a tudatosabb választásokra, de vannak olyan árucikkek, szokások, amikről nem tudnak lemondani. Mindössze 5 százalék nyilatkozott úgy, hogy beszerzéseinél nem szempont a hulladékmentesség.

A használt holmi nem rossz holmi
A kutatás rávilágított továbbá arra, hogy a használt termékek iránt is jelentős a kereslet. A válaszadók 46 százaléka fele-fele arányban vásárol új és használt termékeket az online piactéren. 40 százalék kizárólag, vagy főként új holmikat keres, 14 százalék pedig csak, vagy főként használt árukra költ. Összességében tehát a felhasználók több mint fele nyitott a másodkézből való cikkek vásárlására. A kitöltők fele 5 000 és 30 000 Ft közötti értékben vásárolt az elmúlt egy évben az online piactéren, illetve más használt termékeket árusító oldalakon. A válaszadók közel harmada (30%) 10 000 és 30 000 forint között költött használt árura, de ugyanennyien vannak azok is, akik még ennél is többet szántak rá. A kutatás a választás okaira is kitért. Az eredmények azt mutatják, hogy vásárlók szívesen választanak használt terméket, de elsősorban még mindig a költséghatékonyság miatt (66%). Az egyediség pedig (30%) közel azonos mértékben esik latba döntéskor, mint a környezettudatosság (32%). Mindent egybevetve tehát, bár a kitöltők 72 százaléka nyitott a zero waste termékekre, a válaszadók csupán 60 százaléka vásárol használt cikkeket, és a másodkézből vásárló felhasználók harmada tartja csupán szem előtt a környezettudatosságot, mikor kosarába helyezi a terméket. Így elmondható, hogy annak ellenére, hogy a felhasználók környezettudatosan gondolkodnak, a mindennapok gyakorlatában nem nyilvánul meg ekkora mértékben a zero waste szemlélet.

Zero waste szemlélet az online piactéren
A Vatera 50 százalékban olyan kiszállító partnerekkel dolgozik, akik folyamatosan tesznek ökológiai lábnyomuk csökkentéséért. Ettől függetlenül vásárláskor az esetek 25 százalékában a személyes átvételt választották a felhasználók, 21 százalékában pedig a csomagautomatákat, így az esetek közel felében a vevők a környezettudatos szállítás mellett tették le a voksukat.

A felmérés végén a kutatásban részt vevők értékelhették önmagukat, hogy mennyit tesznek a környezettudatosság jegyében. A válaszadók csupán közel negyede (23%) válaszolta, hogy nagy figyelmet fordít rá. A kitöltők 39 százaléka úgy érzi, a kérdőív rávilágított, hogy hulladékmentesebben él, mint gondolta, illetve közel azonos az aránya (38%) azoknak, akik saját bevallásuk szerint keveset tesznek a hulladék csökkentéséért, nem is gondolták, hogy ilyen sokat lehet.

„Ma már nem lehet elmenni a túlfogyasztás problémája mellett, épp ezért a Vatera a minimalista életmód mellett teszi le a voksát. A visszajelzésekből is látszik, hogy a vásárlók gondolkodásmódja és a cselekedetei között nagy eltérés lehet, segíteni kell a felhasználókat a tudatos döntésben, hogy a gondolatiság és a gyakorlat közelítsen egymáshoz. A zero waste túlmutat azon, hogy nem vásárlunk olyan dolgokat, amelyeket egy használat után többé elő sem veszünk. A cél, hogy száműzzük életünkből a felesleges tárgyakat, szokásokat, tevékenységeket. Erre mutat rá a témában létrehozott microsite-unk. Emellett azért, hogy konkrétabban kereshessenek a vásárlók, bevezetjük az online piactéren a zero waste kategóriát is, így tudatos termékekre való a szűrés és a keresés is egyszerűbbé válik az oldalon” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.

Szanitter Áron
Szanitter Áron

Információk a Vatera.hu oldalról
A Vatera Magyarország legnagyobb online piactere, a hazai elektronikus kereskedelem egyik legfontosabb szereplője. Az aukciós és kereskedelmi portál többször is elnyerte az év internetes kereskedője címet. Az online piactér 2000-ben kezdte meg működését, azzal a céllal, hogy eladók és vevők egymásra találását segítse. Mára a több mint kétmillió felhasználó havonta több százezer sikeres adás-vételt bonyolít. A Vatera kiemelten figyel a biztonságos kereskedésre, és a vásárlói elégedettségre, ezért a hazai online piactereken és apróhirdetési oldalakon egyedülálló garancia programot is indított: a Biztonságos Vásárlás Program keretében, ha a felhasználó nem kapta meg a terméket vagy minőségi kifogása merül fel, pénzvisszatérítést, illetve kompenzációt kérhet a Vaterától.

Hogy tetszett a cikk?

Egynek jó.
Nice job!
Imádom!

Videók

május 17

kos 03.21 - 04.19

Azok közé az emberek közé tartozol, akik nagyon...

bika 04.20 - 05.20

Nagyon hatékonyan dolgozol, simán lehagyod a többieket, így...

ikrek 05.21 - 06.21

Hosszú munkafolyamat végére értél, amelyet nem is bánsz,...

rák 06.22 - 07.22

Valami nem a te elvárásaid szerint történik és...

oroszlán 07.23 - 08.22

Bár nem indul túl jól a reggeled, nem...

szűz 08.23 - 09.22

Igyekszel titkolni mások előtt az aggályaidat valamivel kapcsolatban,...

mérleg 09.23 - 10.22

Elég régóta dolgozol valamin, amitől meglehetősen sokat remélsz....

skorpió 10.23 - 11.21

Valaki olyasmivel traktál, ami egyáltalán nem érdekel, de...

nyilas 11.22 - 12.21

Úgy érzed, most vagy a csúcson, sikerült elérned...

bak 12.22 - 01.19

Presztízskérdést csinálsz valamiből, majdhogynem ölre mész azért, hogy...

vízöntő 01.20 - 02.18

A mai nap akadnak majd helyzetek, amelyekben a...

halak 02.19 - 03.20

Komoly feladattal bíznak meg, a pontos szerepedet azonban...

Elolvasom végig Megnézem
Kép

Bumblebee újra eljött

Bumblebee újra eljött

Kép

6 cipő, amivel hamarosan minden bolt tele lesz

Új év, új cipő? A választékot elnézve akár még az is lehet, na jó szinte biztos is, hogy így lesz.

Kép

Íme pár hasznos tipp, hogy ne felejtsd el a jelszavad

Már próbáltál kismillió lehetőséget, de egyik sem működik. Hosszú percek óta bámulod a képernyőt és töröd a fejed, hogy mi lehet az azonosító, ami nem jut eszedbe. Segítünk, hogy elkerüld ezt az idegörlő helyzetet!

Kép

Tükrök tennél a falra? Így helyezd el, hogy menőbb legyen a lakásod

Szeretnéd egy kicsit tágítani a teret az otthonodban? Szereted, ha csillog a fény a falakon? Akkor vegyél néhány tükröt és szereld fel a lakás különböző pontjain.

Kép

Kicsi a szobád? Így válogass bele bútort

Egy kis szoba esetén rendkívül fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő bútorokat, melyek tökéletesen passzolnak bele, és még praktikusak is. Lássuk, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe vennünk a bútorok kiválasztása során.

Kép

Így rendezd be a sminkasztalod, hogy időt takaríthass meg reggelente

A napi rutinunknak sok elhanyagolható lépése van, de a fésülködőasztalnál eltöltött percek nem tartoznak bele ebbe a kategóriába. Ez az a hely, ahol a varázslat történik, ahonnan a beauty rutinunknak köszönhetően friss emberként állunk fel, hiába ültünk oda le kómásan, félig nyitott szemmel, a kávénk után tapogatózva.